Köp- och leveransvillkor

Leveransvillkor*

Normal leveranstid är 3-5 dagar. Under högsäsong kan det ta längre tid.

Vi skickar beställningar Via DHL. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och ändå lösa ut paketet och göra en skadeanmälan till oss. Sänd oss bilder på skadorna och ange order nummer. Spara all embelage tills ärendet är avslutad! Du tar kontakt med oss via mejl vid skadeärenden (order@wonderhome.se). Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket 2 veckor), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan.

 

Vid svår framkommlighet på vägen i samband med leverans så som avstängd väg eller för tung last som innebär att fraktbolaget inte kan leverera med vanliga gods bilen står kunden för extra fraktavgift som tillkommer.

 

Leveranstid

Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar om produkten/produkterna finns i lager. Finns inte produkten/produkterna på lager, så underrättar vi dig om ny leveranstid via e-post eller telefon. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Om du beställer flera varor med olika leveranstider så skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om leveranstiden mot förmodan blir fördröjd, så meddelar vi dig om detta snarast möjligt från det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

 

Leverans till övriga länder än Sverige, Danmark samt Finland;

Kontakta order@wonderhome.se för leveranser utanför dessa ovan nämnda länder.

 

Mottagande av order

Vid mottagande av en vara så är det viktigt att kontrollera så att emballaget är intakt och att antalet kollin stämmer överens med fraktdokumenten. Syna av emballaget tillsammans med postombudet/speditör och notera eventuella skador. Om en vara skulle visa sig skadad i efterhand, så underlättar en notering reklamationshanteringen. Observera att du även kan riskera att bli utan ersättning om ingen notering har gjorts. Fraktskador skall anmälas till oss omgående för vidare dialog med speditör. Om din order inkluderar hemleverans till dörr, så är det viktigt att du är hemma vid mottagandet för att kunna utföra inspektionen ovan. Egna överenskommelser med speditör (exempelvis att lämna varan utan inspektion/signering), görs på egen risk.

Så fungerar leveransen

DHL; Leverans av större och tyngre gods. Leverans sker till portdörr om du bor i lägenhet och till tomtgräns om du bor i villa vid normal framkomlighet. Leverans sker helgfri vardag mellan kl 8-17, där lokala avvikelser kan förekomma. Inbärning ingår ej. DHL kontaktar alltid dig för att boka in en tid för utkörning. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall, då det styrs av DHL;s fasta rutter på din specifika ort.

Postombud; Paket som understiger 20 kg levereras till närmsta utlämningsställe som standard. För att underlätta aviseringen, ber vi dig vänligen att ange ditt mobilnummer för SMS-avisering. Observera att du måste hämta ditt paket inom 14 dagar från det att det anlänt. Hämtas inte paketet ut inom tidsspannet går leveransen i retur till oss, vilket innebär en avgift om 320 kr som tillfaller kunden.

Spåra paket: För samtliga försändelser (undantaget brevförsändelser) blir du aviserad om leveransen, vilket möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit någon avisering inom en vecka efter att du fått din leveransbekräftelse via e-post, ber vi dig vänligen att kontakta oss för att undvika att undvika eventuell retur till avsändaren.

Ej uthämtad order

I de fall ett brev, paket eller lastpall returneras till oss av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer vi att debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till 320 kr inklusive moms och för lastpall/större paket uppgår avgiften till 790 kr inklusive moms. Avgiften tas ut för att täcka extrakostnader, såsom returfrakt och returadministration. Beloppet debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager.

 

Priser

Alla varor i vårt sortiment är angivna i SEK inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten till prisförändringar, och reserverar oss för eventuella tryckfel och/eller slutförsäljning. Kampanjer och rabatterade priser gäller så långt lagret räcker, alternativt till kampanjens slutdatum. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera priser kontinuerligt beroende på lagerstatus under kampanjperioder.

 

Ångerrätt/Reklamation*

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Om Du avbeställer en större order innan du erhållit varorna och vi hunnit packa ordern samt tryckt frakthandlingar tas en hanterings kostnad ut med 499 kronor. Beloppet debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma.

För mer information om ångerrätt så rekommenderar vi Konsumentverket och deras "Hallå konsument" hemsida (https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/angerratt/). Där kan du även ladda ner och skriva ut deras ångerblankett (tryck här för att komma till blanketten) om du vill utöva din ångerrätt. Denna blankett är dock inget krav från Wonder Homes sida för att du ska kunna utnyttja din ångerrätt. 

 

 

Wonder Home reserverar sig för eventuella tryckfel, slutförsäljning och/eller faktafel som kan finnas på vår hemsida, eller i annonser. Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Wonder Home förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Wonder Home reserverar sig för eventuella tryckfel, slutförsäljning och/eller faktafel som kan finnas på vår hemsida, eller i annonser samt Instagram sidan. 

 

Öppet köp

Vi tillämpar öppet köp i 14 dagar på samtliga produkter från ordinarie sortiment i enighet med distansavtalslagen (2005-59). Undantaget från öppet köp gäller för konsumentanpassade beställningsvaror och hygienartiklar. Du ser om varan är en beställningsvara under produkt-och tilläggsinformationen på respektive produkt. Är du osäker på vilka produkter som är beställningsvaror, vänligen kontakta oss på order@wonderhome.se

Distansavtalslagen ger dig full rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din order. Önskar du att göra en retur, vänligen meddela oss detta till order@wonderhome.se Vi återbetalar köpesumman inom 30 dagar, i de fall konsumenten på riktiga grunder häver köpet. Ångerrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls:

  • Varan är oanvänd samt felfri.
  • Kvitto eller faktura finns och kan uppvisas.
  • Originalförpackning eller motsvarande är i fullgott emballage.

 

Ångrar du ditt köp inom ångertiden, så krediterar vi hela köpesumman. Som konsument står du dock för eventuella leverans- och returkostnader. Observera att konsumenten även ansvarar för returtransporten. Den returnerade varan skall vara i fullgott skick och ska returneras med sitt original emballage, eller likvärdig förpackning. Om du är osäker ber vi dig vänligen kontakta vår support via mejl på order@wonderhome.se före eventuell retur, så återkommer vi med instruktioner.

Reklamation

Vi följer rådande lagstiftning samt rekommendationer från konsumentköpverket, vilket innebär att du som konsument har ett års garanti och tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls:

  • Meddela ditt ärende inom skälig tid till order@wonderhome.se
  • Faktura/kvittounderlag skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti.
  • Bifoga tydliga bilder på vad som är fel på produkten.

 

Retur av varor

Om du önskar att göra en retur, vänligen kontakta oss på order@wonderhome.se för vidare instruktioner. Ej godkända returer kan nekas om ovanstående returvillkor ej är uppfyllda. Läs våra fullständiga returvillkor ovan under “öppet köp”.

Tvist

Vid en eventuell tvist följer Wonder Home den Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

 

Betalningsalternativ

- Klarna
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

 

Minimiorder

Minimiorder är 290 kr inklusive moms.

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/ Vid en eventuell tvist hålls rättegången i Stockholms Domstolar. 

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen